Santiago Dag 37 - Reisverslag uit Estella, Spanje van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu Santiago Dag 37 - Reisverslag uit Estella, Spanje van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu

Santiago Dag 37

Blijf op de hoogte en volg Marianne

14 Juni 2015 | Spanje, Estella

Dag 37. Zondag 14 Juni. Estella Totaal 3045 KM
Gisteravond zijn we dus nog even het centrum ingewandeld op zoek naar een Cafe met WIFI. Zoals jullie hebben kunnen lezen hebben we die gevonden. Verder hebben we gezocht naar een gasflesje (1flesje is leeg) maar die hebben we niet gevonden. Vandaag of morgen even naar op zoek dus. Gisteravond en vannacht heeft het geregend, maar nu is het weer droog. Mooi zo. Volgens buienradar (dat houden we dagelijks bij van waar we heen gaan) gaat het vanmiddag pas regenen. Op tijd een camping zoeken dus. Hopelijk is daar dan meer te beleven dan op deze camping. Dit was echt 3 keer niks, ook nog €17.50 betaald ...alleen voor de schone douche!

We fietsen de grotere plaats uit en zitten snel weer op de route. Die is vandaag heuvelachtig............dat merken we onderweg....heuveltje op, heuveltje af, etc etc. We zijn zo'n drie kwartier onderweg, vooral klim-men en dan zegt Piet ineens al klimmend naar boven; volgens mij zitten we niet goed.........Ik zeg; nee he! Daar beneden staan borden, daar kijk ik even; zegt Piet. Hij fietst naar beneden en zonder te stoppen, goed in het boekje / op de borden te kijken fietst hij vrolijk door. Ik zeg; Stop dan, dan kijken we samen even, hoeft niet...... we zitten gewoon op de goeie weg. Nou, op zulke momenten kan ik hem wel iets doen, jeetje, niet grappig meer. JA, dat is Piet ten top he, zo is hij altijd al geweest, vanaf dat we verkering hebben. Waar is die tijd gebleven............haha
We stoppen om 08.30 bij een bankje en drinken eigen koffie. Geen cafe te vinden. Daarna word het pittig en moeten we weer een berg over. Rustig aan, voor mij heeeeeeel rustig aan naar boven en daarna als een speer naar beneden. Fietsers komen we nog wel tegen, de wandelaars duidelijk minder. Op een gegeven moment zitten we op de N120 / snel-weg en Piet roept weer; We zitten niet op de goeie weg. Ik zeg; Ja tuurlijk, zou ik ook zeggen. Echt niet, we moeten meer naar rechts fietsen. Daar loopt inderdaad een pad waar de wandelaars op lopen. Daar hadden wij dus ook moeten fietsen. We kunnen op dat moment niet van die N120 af, dus gewoon door bollen maar. Onderaan is een afslag en daar gaan wij eraf en gelijk re af. We fietsen nu in de richting van de GPS route. Dan fietsen we onder een brug door en zegt Piet;
Hier hadden wij overheen moeten fietsen. Zowel li als re kunnen we er niet op komen. Een stukje verder loopt een soort van kleiweg omhoog richting de brug en daar zien we fiets sporen in. Piet zegt; we lopen hier omhoog, zo te zien hebben meerdere dat voor ons ook gedaan. Het is een smurrie pad ten top, bruine klei, spekglad, oppassen dat we niet maar beneden rollen i.p.v naar boven gaan. Maar gelukkig gaat het goed met ons beiden. We fietsen daarna dus over het wandelpad en wie ko-men daar de hoek omgelopen....onze buurtjes van de camping waar we vannacht geslapen hebben. We zitten op dit moment 20 km van de camping af. Ik kijk heel raar en denk; hoe kan dit nou. Toen wij van-ochtend wegfietsten van de camping moesten zij nog ontbijten, en we komen ze hier al lopend tegen. Op dat moment herinner ik me wat die vrouw gistermiddag gezegd heeft; Haar man zou haar naar Logrono brengen met de auto en dan zouden ze via de Camino route naar de camping lopen. Wij fietsen door en het word warm. De zon breekt goed door en onze windjacks gaan uit en de pet gaat op. Om 09.30 bereiken we de kilometer stand van 3000 km. We zijn ver over de helft. Hoe verder we de plaats Logrona uitfietsen denk ik; Dat word even heel pittig klimmen direct. En dat klopt. Smal pad wat SUPER STEIL slingerend omhoog loopt. Ik zeg tegen Piet; maak je borst maar nat jongen, dit word klein blad en flink in de pedalen. Zegt Piet; valt volgens mij wel mee. Denk het niet dus! IK had gelijk.......Van de heenreis waren er 3 punten waarop ik dacht; ALS we terugfietsen, dan worden dit "zware jongens" om tegenop te klimmen. Dat was de afdalende (nu stijgende) klim van de Cruz de Ferro, die we al gehad hebben, dat was deze klim en er komt er nog een in Frankrijk die heftig is. Mijn lange termijn ge-heugen werkt nog prima dus! De route blijft hetzelfde, mooi landschap, mooi weer, dus je hoort ons niet klagen op deze Zondagmorgen. Om 11.00 krijgen we honger en eten we ons broodje op. Melk erbij en nog een chocolade toetje met slagroom na....mmmm Ik eet zelfs nog een part Meloen op, heb echt honger, dorst gekregen van al dat klimmen en klauteren...haha Om 12.15 komen we aan in de grote plaats Los Arcos. En JA hoor, hier is een cafe. Dus eraf en effe zitten, even post bekijken, even bijkomen. Hierna word de lucht donkerder, maar het blijft droog. Dan krijgen we weer van die K.......wegen, van op en neer en net niet boven komen. Dat vergt erg veel energie. In de middag krijgen we een flinke klim voor onze kiezen en als we boven komen dan zeggen we bijna tegelijk; Als je dit allemaal van te voren weet, dan heb je nacht merrie's voordat je gaat! Het is maar goed dat we ons er niet teveel in verdiept hebben en dat we beiden "blanco" deze reis in zijn gegaan. We hebben wel het verslag van 2005 doorgelezen, maar ons niet druk ge-maakt over of we het wel zouden halen / nog wel zouden kunnen 10 jaar later. En dat is maar goed ook. Dat maakt de reis zoals die is; WE ZIEN HET WEL, WE KIJKEN WEL OF WE TERUG GAAN OP DE FIETS, NIETS MOET, ALLES KAN! Na die pittige klim volgt natuurlijk een gigan-tische afdaling. WAUW, kicken is dat. En dan, tijdens de snelle afdaling, helemaal uit het niets, vliegt er een BIJ IN mijn neus en voel ik een gemene prik. De tranen springen meteen in mijn ogen, ik begin een beetje te slingeren, en knijp meteen vol mijn remmen in. Ik stop langs de kant en voel meteen dat er een klein puntje inzit. Jeetje, dat was een gemene prik, ben flink geschrokken van de manier waarop het ging en wat er had KUNNEN gebeuren. Piet ziet mij in zijn spiegel ineens stoppen en denkt; waarom stopt ze nou! Daarom. Hierna uiteraard weer doorgefietst en het is nog ongeveer 10 km naar de camping vandaag. Om 14.30 komen we aan in de plaats van de camping; Estella. We zien gelijk het camping bord en dat stuurt ons door een tunnel, daarna gelijk re en stukje afdalend een straat in. Weer een bord, rechtdoor, nog een bord, rechtdoor en zo ongeveer 3 km lang......van de route af ook nog. Naarmate we deze weg volgen denk ik, en Piet ook, vertelt hij later: hier hebben we in 2005 ook gestaan. En dat klopt! Een ZEER MOOIE, GROTE camping MET zwembad. Restaurant erbij, dus dat word vanavond UIT ETEN! We zoeken een plaats en dat is naast een Nederlands echtpaar met caravan. We zetten onze tent op, en dan begint het te miezeren. Net op tijd klaar! We gaan beiden meteen douchen en daarna gaan we iets drinken in het restaurant. WIFI werkt hier maar "tijdelijk" dus ik zet ons verslag om 16.00 al op de site. Vanavond na het eten gaan we nog even wandelen en wederom op tijd ons tentje in. Morgen fietsen we richting de Pyreneeën, en we kijken of we er morgen of overmorgen overheen gaan. Ligt aan de route van morgen. Het was vandaag een pittige maar zeker leuke fietsdag. We hebben 80 km gefietst.


  • 14 Juni 2015 - 16:37

    Toon Tonny:

    Hoi Marianne en Piet

    Als jullie zo doorgaan zijn jullie al met Mandy's verjaardag
    thuis. Nog ongeveer 1750 km. en ze worden toch stilaan
    steeds vlakker.
    Ik hoop dat je niet teveel last van die wespensteek hebt.
    Ik kan me nog herinneren dat ik vroeger een wespensteek
    in mijn oor heb gehad. Was ook geen pretje.
    Maar in je neus tijdens een snelle afdaling is ook schrikken zeg!
    Hier verder alles zijn gangetje en ook redelijk mooi weer
    dus genieten in de tuin.

    Groetjes Toon Tonny

  • 14 Juni 2015 - 20:17

    Tedrene :

    Zo ..... 20.00 uur !! Mijn verslagje gaat beginnen ...
    Het oldtime uitstapje was vanmiddag dus he ...dat heb je als je niet dezelfde dag reageerd .
    En jasper z,n feestje was zaterdagavond .....

    Mooi lang verhaal weer van jullie ,met leuke en minder leuke dingen .....
    Wat misverstanden over de te nemen weggetjes ...maar daar komen jullie altijd samen wel weer uit. Zoals jullie alles SAMEN ALLES OPLOSSEN ...TOCH!!!
    Zoals glibberige paden ...hele stijle beklimmingen ,en zelfs een bij in je neus !!!
    En jou neusgaten zijn toch lang niet zo groot als die van mij ..haha.
    Hoe komt die daar nou in ...vast een blinde bij.
    Je schrijft wel iets over de prik maar niet of en hoe hij eruit is gegaan??!!
    Maar gelukkig is dit ook weer goed af gelopen ..
    Wens jullie dus voor morgen weer een fijne dag met goed weer ... Mooie weggetje en uitzicht ..geen bijen of andere beesten etc etc
    Liefs Rene en Ted


  • 14 Juni 2015 - 21:14

    Wilma Hoogveld :

    Hoi Marianne en Piet,
    Was toch weer een pittige fietsdag vandaag. Met als hoogtepunt een bij in je neus, gekker moet het niet worden. Fijn dat jullie straks door de Pyreneeën zijn, dan hebben jullie de hoogste bergen wel gehad.
    Tenminste op een na dan!!
    Vanmiddag ben ik in een gezin in Goirle begonnen, missen jullie het werk nog niet? Het begint bij ons nu drukker te worden, maar gelukkig hebben jullie nog enkele weken vakantie.
    Voor morgen nog een fijne fietsdag.
    Groetjes Toon en Wilma

  • 14 Juni 2015 - 21:43

    Patrick, Desiree, Faye, Lilly En Cody :

    Pap en mam,

    Mooi verhaal wederom om te lezen. Maar Marianne! Jeetje een wespensteek in je neus... Die wesp heeft doodsangsten uitgestaan daar in dat gaatje! Haha. Grapje natuurlijk. Dat zal wel even schrikken geweest zijn. En flink wat pijn hebben opgeleverd. Gelukkig is alles wel goed gegaan. Hopelijk heb je er niet te veel last van. Uitzuigen gaat zo moeilijk hè... 2 van de 3 zware "etappes/beklimmingen" gehad. Nog 1 te gaan. Die gaat jullie ook zeker wel lukken. Na het lezen van al die verslagen sta ik nergens meer van te kijken.
    Nog maar 1750km te gaan. Nog een paar weken en dan zijn jullie weer lekker thuis. Nog lekker genieten van elkaar het fietsen en de omgeving.

    Tot snel.

    Veel liefs van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Actief sinds 22 Maart 2015
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 18384

Voorgaande reizen:

09 Mei 2015 - 19 Juli 2015

Fietsvakantie naar Santiago. Heen en terug

Landen bezocht: