Santiago Dag 36 - Reisverslag uit Nájera, Spanje van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu Santiago Dag 36 - Reisverslag uit Nájera, Spanje van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu

Santiago Dag 36

Blijf op de hoogte en volg Marianne

13 Juni 2015 | Spanje, Nájera

Dag 36. Zaterdag 13 Juni. Najera Totaal 2965 KM
Gisteravond hebben we nog 2 Nederlandse echtparen gesproken in het restaurant. Het ene stel, daarvan fietst de man de route vanuit Neder-land naar Santiago, ZONDER bepakking, zijn vrouw rijd in een omge-bouwde bus met slaapplek naar de plaatsen waar haar man naar toe fietst. De vrouw zorgt in de ochtend voor het ontbijt en lunch-pakket etc voor onderweg, daarna gaat ze zelf douchen, koffie drinken, dan rijd ze op haar gemakkie haar man achterna. Heel bijzonder vinden wij. En ze geven beiden aan dat op deze manier "ieder zijn eigen ding" doet. SUPER TOCH! Het 2e echtpaar is onderweg vanuit Alkmaar, vertrokken op 7 Mei, via Maastricht en vervolgens via de "oude wegen route". Leuk om te kletsen met mensen die van het zelfde kaliber zijn. Wij lagen om 21.30 op bed en toen we er net in lagen begon het te gieten. Mooi, net op tijd droog de tent in.

Toen we vanochtend opstonden was de lucht grijs, maar niet echt drei-gend. Naarmate de ochtend verloopt trekt het open en krijgen we ook nog zon. Heerlijk genieten dus. De route vanaf de camping is gelijk pit-tig......klimmen, dalen, klimmen, dalen etc etc. We stoppen onderweg soms langs de kant om "eigen" koffie te drinken, want er is geen cafe te zien. Voor ons gevoel zijn we meer aan het klimmen en dat blijkt later ook. We zitten weer op een top van een berg. En dan.......spectaculair lang en hard naar beneden, kilometers lang. Jeetje, bij heenreis hebben we dit geklommen.............dan is dit toch even iets makkelijker, leuker, gezelliger, minder vermoeiend. Er komen ons koppels tegemoet die flink in de pedalen moeten om boven te komen. Leuk om te zien. En dan, in de plaats Fillafranca is een cafe, waar we vorige keer ook gezeten heb-ben. Koffietijd! Daar hebben ze WIFI en lezen we de berichtjes van gis-teren..........KEI-LEUK.........we merken dat het weekend is, dan zijn er meer berichtjes / hebben jullie meer tijd....haha. GEFELICITEERD Anky met je nieuwe huis, en leuk om te horen dat onze kleinste Kanjer Cody nagenoeg loopt...........box weg, JA, ze worden groot die kleintjes. Elke leeftijd heeft iets. Ook de leeftijd van ons. Hoe ouder, hoe gekker. Toch!
Ton en Jetje: wanneer was jullie feest ook alweer! Wie weet als we ons best doen dat we het gaan halen...haha Frans en Marion; Fijne vakantie Geniet ervan. Na deze pauze dalen we af en hebben we soms een klim-metje. Niet echt te benoemen als klim, we dalen vooral af. We komen de wandelaars weer tegen, die zwaaien enthousiast, en wij terug.
Dan word het donkerder en word de lucht dreigend. We komen langs de supermarkt en daar doen we de boodschapjes voor vandaag. Ja, zorgen dat we voldoende voedsel en vooral iets lekkers achter de hand hebben. Om 11.00 hebben we lunchpauze. Vanmorgen op de camping hebben we de broodjes al gesmeerd, dus dat is makkelijk nu. Met melk erbij gaat dat er weer vlotjes in. Actief buiten bezig zijn zorgt dat we honger krijgen. Want veel vet verbranden we nu niet echt. Om 12.00 komen we langs een plaatsje en daar is een soort van INFO gebouwtje. Daar bin-nen hebben ze een koffie automaat, dus daar doen we een bakkie. Lekker! Terwijl we daar binnen zitten begint het te regenen. Niet echt heel hard, maar toch. Wij zitten droog, dus we wachten even tot deze kleine bui over is gewaaid. Even later vervolgen wij onze weg, met open trekkende lucht in het vooruitzicht. We gaan de goeie kant op zullen we maar zeggen, alhoewel dat natuurlijk geen garantie is dat we geen regen krijgen. Het wegdek blijft hierna hetzelfde, veel afdalen, vlakke weg etc. Om 14.30 komen we aan in de plaats waar de camping van vandaag ligt. Lekker op tijd en waarschijnlijk net voordat het gaat rege-nen. Piet zegt dat wij in 2005 hier ook gestaan hebben, maar ik kan me daar helemaal niets van herinneren. Een hele sobere camping, GEEN restaurant of iets dergelijks waar we binnen kunnen zitten, maar wel SUPER SCHOON sanitair, en dat is eigenlijk het belangrijkst. GEEN WIFI......We gaan vanavond gewoon even naar een cafe in het centrum, en daar hebben ze vast wel internet. Anders hebben jullie niks te lezen vanavond he, en dat kan natuurlijk niet. Als de tent staat dan maakt Piet vast een soepje warm. Want dat smaakt altijd vinden we beiden. Daarna douchen, ik maak verslag, dan ga ik douchen en gaat Piet koken. De af-was nog en we zijn weer klaar met de HH dingen. Er staat een Neder-lands echtpaar op de camping waar we even een praatje mee maken. Ze komen uit Schijndel, en zijn samen, ieder op eigen manier, de Camino aan het volgen. Mevrouw loopt met een "vriend" van de Spaanse grens naar Santiago. Mijnheer rijd met auto en caravan van overnachting naar overnachting. Dus net andersom als het echtpaar van gisteren. Er staan ook 2 mannen met fiets en bepakking, maar die zeggen NIETS! Oké, wij ook niet dan. Na het eten lopen we het centrum in om ergens iets te drinken. Lekker even wandelen en anders bezig zijn dan met fietsen. Heerlijk, beiden leuk. We vinden een cafe en we doen daar wat we moeten doen. Uurtje later weer terug naar de camping en wederom op tijd naar bed. Het was vandaag een erg gezellige en fijne fietsdag. We hebben 95 km gefietst.

• 13 Juni 2015 - 21:20

Wilhelmien:

Hoi,hoi,

Laat ik toch maar even een mailtje sturen, anders hebben jullie niets te lezen!Ha, ha.
    Het is nog zo leeg, nog geen reacties.
    Wat gaat het goed met de kilometers en wat gezellig wat aanspraak onderweg.
    Iedereen doet het op zijn eigen manier, de reis naar Santiago de Compastela.Lees ik wel.
    En de reacties op jullie terugweg leuk hoor!
    Het weer is hier ook niet zo best vandaag, een stukje kouder en ook wat regen, ze gaven gisterenavond code geel af, maar gelukkig is het niet zo erg geweest.
    Morgen familiedag voor mij, met al mijn broers en zussen, kinderen en kleinkinderen, ben benieuwd wat het gaat worden en maandag weer aan het werk als het goed is.
    Wens julie morgen weer een goede dag toe en hoop dat de reis weer voorspoedig verloopt.
    Groetjes Wilhelmien

• 13 Juni 2015 - 21:36

Peter Gloudemans:

Hoi Marianne en Piet,

Leuk om te lezen dat jullie nu zo lekker van veel afdalingen kunnen genieten. Dat moet een erg voldaan gevoel geven, wetende dat jullie al die klimpartijen op de heenweg overwonnen hebben!

Erg knap hoor, dat doen Astrid en ik jullie niet na.
    Astrid is dit weekend met twee vriendinnen naar een klein dorpje op het platteland in midden Frankrijk, dus die geniet daar ook van een mooie omgeving.

Hier gaat alles z'n gangetje, na mijn heerlijke tennisuitstapje met de vrienden, moet ik weer gewoon hard werken en Lieke heeft de komende week tentamens. Verder werkt Ralf ook, dus is het life as usual.

We blijven jullie verhalen volgen en hopelijk blijft de terugreis voorspoedig verlopen.

Groetjes,

Pete

• 13 Juni 2015 - 22:15

Gerrit En Dini:

Lieve Marianne en beste Piet,
    na 12 dagen zonder wifi (door onze wereldreis op de fiets in Nederland, leggen we nog wel uit) hebben we nu eindelijk de leesschade in kunnen halen en echt: Ik neem mijn petje voor je af Marianne (Had Dini al een week eerder gedaan!). Wij haalden 904 km wat belachelijk weinig is vergeleken met wat jullie nu presteren. Vooral de emotionele ontboezemingen laten zien dat het geen kattenpis is om zo'n droom te achtervolgen en het nu ook te gaan afmaken en voltooien. We hopen van ganser harte dat het gaat lukken, we genieten in elk geval van de openhartige verhalen van Marianne (of schrijft Piet soms ook wel eens een hoofdstuk?).
    Hou vol, ga door en kom heel op de fiets thuis. Dit avontuur zullen wij nooit gaan evenaren, maar zoals jezelf schrijft: ieder doet het op zijn eigen manier.
    Succes met de komende dagen en tot de volgende leesbeurt.

• 14 Juni 2015 - 18:35

Tedrene:

Hoi piet en marian
    Wederom een mooi en positief verslag..... Op een buitje na mooi weer om te fietsen .
    En heerlijk na wat klimmetjes in de ochtend ..veel afdalen .... Heerlijk hoor.
    Leuk ook om ook weer gesprekken te hebben met " medekanjers "
    Die ook zo,n uitdaging aandurven en ook DOEN!!!!!!

Gisteravond heeft jasper zijn verjaardag gevierd ... Was gezellig ,jullie zoon en schoondochter waren er ook natuurlijk ...ze zagen er goed uit!!!!!!!!!jas is maandag pas jarig hoor!!

Wij zijn vandaag met z,n tweetjes naar een boeren oldtimerdag geweest...... Met tractoren ..
    paarden (hele mooie boerenknollen echte werkpaarden)
    En oude spullen heerlijk om te zien ....en ik heb veel aardige foto,s gemaakt .
    Een geslaagde dag , ook voor ons .

Liefs en kus kus Rene Ted