Santiago Dag 16 - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu Santiago Dag 16 - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu

Santiago Dag 16

Blijf op de hoogte en volg Marianne

24 Mei 2015 | Spanje, Pamplona

Dag 16. Zondag. 24 Mei. Pamplona.
Totaal 1535 KM
We stonden vannacht op een zeer sobere camping. We konden douchen en naar toilet en dat was het wel zo'n beetje. De lucht is heel grijs, maar het is zeker niet koud als we om 07.00 opstaan. We lagen er trouwens om 21.00 al in gisteravond. We hoorden de kerkklokken 9 keer slaan en zeiden meteen tegen elkaar, als die maar niet elk uur slaat. We zijn als een blok in slaap gevallen en vanochtend om 07.00 hoorden we de klok weer slaan. Dat is mooi, goed en zeer vast geslapen dus. Vandaag word wederom een pittige dag want we gaan de Pyreneeën in. We fietsen een kilometer of 8 en dan komen we, na een zeer steil stuk bij de Spaanse grens aan. Daar doen we onze jas uit, reflectie hesje aan en we gaan in korte mouw en korte broek de klim in. Het is een klim, om te beginnen, van 17 km, daarna een stuk afdalen en wederom een stuk klim van 3 en later nog eens 4 km. Er zitten stukken in van 7 tot 9%. We gaan ieder op ons eigen tempo omhoog, en dat is voor Piet sneller dan voor mij. Op vlakke stukken wacht Piet op mij en dan gaan we samen weer door. Volgend vlak stuk is Piet er voor mij. SUPER! Onderweg moeten we er even af om regenpak aan te doen, want het begint te gieten. Tijdens de klim hebben we het warm, maar naarmate we hoger in de bergen ko-men word het alsmaar kouder. De wolken hangen erg laag en we rijden door de mist.......Erg gevaarlijk, zeker met de auto's die langs ons heen scheuren. Na 2.5 uur komen we boven op de berg aan.......na 17 km klimmen.........Er is GEEN restaurant boven, maar wel een open en over-dekt stuk. Daar gaan we lunchen, want het is al 11.30 en we hebben nog niets op. ( behalve een goed ontbijt dan). Daar op die overdekte plek doen we onze lange fietsbroek aan, Thermo shirt aan en bezweet shirt uit. Daarover heen doen we ons windjack, regenpak, handschoenen aan, helm op....fietsverlichting aan en reflectie hesje over regenpak. Zodat we goed zichtbaar zijn voor de auto's. Want nu gaan we door dikke mist de afdaling in en dat is koud, maar zeker ook weer gevaarlijk. Op tijd remmen, zo niet bijna continue remmen! We dalen een stuk af en daarna komt de 2e kleine klim van 3 km, weer stukje afdalen en laatste stukje klim van 4 km en dan zijn we er even klaar mee.
Beneden aangekomen drinken en eten we wat om vervolgens weer door te gaan naar nog een stuk klim verderop. Zeker dat herhalen van afdalen naar klimmen is pittig. Dat hakt er bij ons beiden in. We komen vandaag heeeeeel veeeel Pelgrims tegen die te voet de weg afleggen naar Santiago. Die zijn gestart in St Jean Pied de Port. Ook meerdere fietsers gezien vandaag. Een echtpaar uit Belgie, twee mannen uit Duitsland, nog een man alleen. Het word steeds drukker met Pelgrims. Het weer, hadden we zeker tijdens de klim, in ons voordeel. Tot het begint te regenen. Het blijft donker en grijs weer, maar naarmate we richting Pamplona komen word het lichter en zelfs zonnig. We gaan de goeie kant op, zullen we maar zeggen. De eerste camping, na de zware klimmen ligt kort voor Pamplona. Hij ligt 2 km van de route af, maar dat is dan jammer. De volgende camping ligt 40 km verder, wel langs de route. Maar daar hebben we beiden geen puf en energie meer voor. We zijn er klaar mee voor vandaag. Om 15.30 komen we aan bij de cam-ping, die hoog in de heuvel ligt Hier hebben we 10 jaar geleden ook gestaan. We herkennen verschillende dingen. Een mooie camping die vol staat met campers en caravans. Verschillende Nederlanders erbij. Die liggen gewoon in hun blote bast in de zon te genieten. Wat een verschil met het weer van vanochtend. We gaan eerst even zitten en nemen wat te drinken. Daarna zetten we de tent op, zodat die kan drogen. Alle spul-len erin en dan gaan we douchen. Daarna ga ik een wasje doen, want dat is ook nodig. Piet gaat lekker koken en dat smaakt ons weer heerlijk. Daarna bakkie koffie als toetje.Terug kijkend op de dag was dit weder- om een pittige dag te noemen. Maar dat wisten we van te voren, we moeten tenslotte de Pyreneeën over om in Santiago te komen. In de avond nog even lekker in het zonnetje gezeten en genoten van even niets hoeven te doen. We hebben vandaag 80 km gefietst.
HET IS TROUWENS NOG 740 KM TOT SANTIAGO DE COMPOSTELLA.
We gaan als een trein........het gaat met ons beiden voor ons gevoel beter dan 10 jaar geleden. We zien nergens tegenop, we doen gewoon wat we moeten doen.......en dat is fietsen en ondertussen erg genieten van omgeving en elkaar.

• 24 Mei 2015 - 23:10

Wilma Hoogveld :

Hoi Marianne en Piet,
    Wat een pittige dagen hebben jullie achter de rug. Het is soms toch wel erg afzien.
    Toch houden jullie de moed erin, knap hoor. Wij doen het jullie niet na!!
    Ik kan me voorstellen dat jullie lekker zijn gaan eten, even geen boodschappen en koken.
    Want je moet naast het fietsen ook nog kijken of je winkels tegen komt, alles meenemen in je fietstassen,
    als het regent regenpak tevoorschijn halen, is het droog alles weer uit,goed opletten op het overige verkeer, niet verkeerd fietsen enz enz.
    Als je erover nadenkt snap je niet dat jullie ondertussen al in Spanje zijn.
    Nogmaals petje af!!We kijken nu alweer uit naar de volgende avonturen.
    Groetjes Toon en Wilma

• 24 Mei 2015 - 23:21

Ton En Jetje:

Ongelooflijk jullie gaan inderdaad als een speer, maar nu niet meer zo eigenwijs, als je allebei dood en doodmoe bent en dan toch doorfietsen!
    Jullie zijn geen 25 meer hahaha, maar die doen jullie het niet na.
    Bewaar ook nog wat energie voor de terugreis!
    Zijn verder alle problemen opgelost??
    Veel succes en Copostella gaan jullie zeker halen.

Groetjes van Ton en Jetje

• 25 Mei 2015 - 21:29

Ted Rene :

Hoi kanjers .....
    Heftig dagje weer .... Klimmen ..dalen etc etc
    Jullie worden naarmate de jaren vorderen steeds sterker lijkt het wel .
    En wel heel voorzichtig zijn he met slecht zicht en voorbijrazende auto,s
    Maar uiteindelijk zijn jullie AL in SPANJE.....
    Tuut tuut dat is snel .
    Nog MAAR 740 K.M......... Wauw!!!!!, maar is nog wel een heel eind hoor!
    Hadden jullie van tevoren gedacht dat het zo GOED zo SNEL zou gaan???

Groetjes en toi toi toi voor de volgende etappe
    XxxxxxxxxxxxRene Ted