Santiago Dag 15 - Reisverslag uit Moustey, Frankrijk van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu Santiago Dag 15 - Reisverslag uit Moustey, Frankrijk van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu

Santiago Dag 15

Blijf op de hoogte en volg Marianne

23 Mei 2015 | Frankrijk, Moustey

Dag 15. Zaterdag 23 Mei. St Jean Pied de Port.
Totaal 1455 KM
Afgelopen nacht was het minder koud dan vorige nachten. Dat zal ko-mende nacht wel anders zijn. Ons doel van vandaag is om te fietsen tot de voet van de Pyreneeën. Tot het plaatsje St Jean Pied de Port, dat is van hier af 90 km. Maar het traject er naar toe is erg heuvelachtig met meerdere bergachtige klimmen erin. We kijken wel hoe het gaat van-daag, en hoever we komen. Om 08.00 kunnen we brood halen bij de re-ceptie wat we gisteren besteld hebben. We fietsen de camping af en pro-beren de GPS route weer op te pakken., maar dat valt tegen. Ook mijn TOM-TOM Piet komt er niet uit. We pakken het boekje erbij om te kijken welke plaats we moeten hebben, en welke kant we het beste op kunnen fietsen. Na ruim een half uur vinden we de route en volgen we de GPS weer. Vrij snel nadat we op de juiste weg zitten komt de eerste berg-achtige pittige klim. Rustig aan omhoog, rustig uitdrijven naar beneden.
Dat is het mooie van een klim........je gaat daarna meestal weer lekker naar beneden. Dit is zo'n beetje het parcours van vandaag. Om 09.30 koffie op ZONDER koek, want we zijn nog geen bakker tegen gekomen. Hierna fietsen we zeer golvend en soms erg steil omhoog klimmend ver-der. Ja, ja naarmate we de Pyreneeën naderen, komt het echte klimwerk in beeld. Vandaag is een goeie training voor morgen, als we de eerste bergpas over gaan richting Spanje. De kilometers gaan vandaag een stuk minder snel dan gisteren, maár we doen het ook rustig aan........in zoverre het beklimmen van bergen rustig aan te benoemen is. Dan volgt een SUPER steile klim van 500 meter. Jeetje, bovenaan heb ik het even helemaal gehad. Kan geen klim meer zien! We zoeken een lekker bankje en het is alweer koffietijd. Nu wel met heerlijke koek erbij. In de middag word het zowaar nog zwaarder klimmen. Ongelooflijk, dat kost een hoop energie........we stoppen regelmatig om lichamelijk ook bij te tanken met eten, drinken en snoepen. We fietsen in korte broek en T-shirt en dat is warm zat met al dat klim werk. Het lijkt wel of de kilometers vandaag vooruit kruipen, vergeleken met gisteren. Naarmate de middag vordert worden we beiden erg moe en bijna uitgeput. We overleggen wat we doen. Nu op een camping neervallen waar we op dat moment er een tegenkomen. Of nog 20 km verder fietsen tot de plaats die we voor ogen hebben. Want hoe dichter we bij de Pyreneeën uitkomen, hoe energie-ker we morgen de eerste grote en lange klim kunnen maken. Want dat is eigenlijk wat we voor ogen hebben. Dus we besluiten om nog 20 km te fietsen en naar de plaats te fietsen waar de klim begint. Aan de ene kant natuurlijk niet verstandig, want we zijn al doodmoe, maar aan de andere kant ook weer fijn voor morgenvroeg....En natuurlijk vreten die laatste kilometers alle energie op die we nog in ons lijf hebben, waar-door het laatste stuk van de dag nog zwaarder word. Hoe eigenwijs kun-nen we beiden zijn! Om 16.30 komen we eindelijk aan in de grote plaats St Jean Pied de Port. Het is een drukte van belang in deze toeris-tische plaats. Fietsers, wandelaars etc. We doen eerst inkopen voor van-daag en morgen (Zondag) Daarna fietsen we door naar de camping waar we 10 jaar geleden ook gestaan hebben. We herkennen die gelijk. Weinig veranderd. Toen regende het dat het goot, nu is het bewolkt en frisjes. We zoeken plaats voor de tent, zetten die gelijk op. Daarna gaan we douchen en lekker uit eten in het gezellige plaatsje. Dat hebben we wel verdiend na zo'n pittige en zware fietsdag. We hebben het bei-den helemaal gehad met al die heftige klimmen van vandaag. Op tijd naar bed, zodat we morgen weer fris en fruitig zijn voor de lange klim over de Roeland pas. We hebben er nu 2 weken / 15 dagen op-zitten en dit is de 2e ZWARE DAG van deze reis. Valt nog mee he! De 1e zware dag had te maken met de vele kilometers (140 km) en deze 2e zware dag lag aan het zware parcours. We hebben vandaag 100 KM gefietst, en dat is gewoon veel te veel. EIGEN SCHULD, DIKKE BULT, zal ik maar zeggen. Anders zeggen jullie het wel.. haha We duiken vanavond nog eerder ons tentje / bedje in.....de lontjes zijn opgebrand!

• 25 Mei 2015 - 20:46

Rene Ted:

Hoi ..... Even wat bijlezen ....zijn net terug uit brussel ...druk weekend daar voorbereidingen en feest voor willy zijn 65 ste verjaardag !
    Het leuke nwas... Dat heel ons gezin er was ...superleuk .

Nu over jullie zware tocht ...jeetje wat een zware tocht ....
    We lezen het en bedenken er iets bij ,maar weten nog niet voor de helft wat zoiets inhoud!!!!!
    Heb in een half uurtje met de wind op kop al iets van .....

• 25 Mei 2015 - 20:56

Ted Rene :

Hoi ben ik weer heb teveel "geschreven" denk ik want hij heeft maar de helft
    Hierboven neer gezet!!!! Rare ipad!!
    Wat had ik alweer geschreven het was zo,n aardig verhaal geworden ...vervolg dus
    Kl.tenwind .....pff niet echt leuk tegenwind .
    En jullie hebben niet alleen REGEN..WIND..Maar ook nog HOGE BERGEN bedwongen!!!
    Dat is zo ontzetten KNAP....maar jullie kunnen dat gewoon ..door jullie vermoeidheid