Santiago Dag 18 - Reisverslag uit Berceo, Spanje van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu Santiago Dag 18 - Reisverslag uit Berceo, Spanje van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu

Santiago Dag 18

Blijf op de hoogte en volg Marianne

26 Mei 2015 | Spanje, Berceo

Dag 18 Dinsdag 26 mei. Berceo Totaal 1695 KM
Gisteravond was het nog erg gezellig in deze Auberge. We hebben daar binnen lekker koffie gedronken, wat gekletst, ik heb even zitten lezen. Piet had MP 3 in de oren. Geweldig om die verschillende nationaliteiten bij elkaar in een ruimte te zien. Chinese jongeren waren rijst aan het koken, een ander echtpaar was eieren aan het bakken, nog een Engels meisje zat geschilde aardappelen te eten, 2 mannen hadden stokbrood met lekkers mee gebracht van de winkel.....etc etc. De eerste wande-laars zijn vanochtend om 05.30 al vertrokken. Toen wij om 07.00 opston-den waren de meeste al weg. We ruimen onze tent op en gaan daarna gezellig ontbijten binnen. De man uit Goirle komt bij ons zitten en vertelt wat verhalen van wat hij hier allemaal meegemaakt heeft. Hij doet 2 weken per jaar vrijwilligerswerk hier in deze Auberge. Ik zeg; Samen met u vrouw! Nee; zei de man, met mijn vrouw samen dat werkte niet.
Zo te zien gaat het met jullie samen prima; zei hij. Wij zeiden; Dat gaat perfect ja. Hij wenst ons daarna een voorspoedige voortzetting van de reis en wij hem een prettig verblijf hier. Daarna hebben we even naar een bakker in het dorp gezocht, maar niet kunnen vinden. We fietsen daarna even kort en zeer steil omhoog en vervolgen daarna de GPS route. We gaan golvend op en neer met de wind vol op kop......tegen dus! Het gaat stukken beter dan gistermorgen. We genieten weer en dat was gisteren even niet het geval. Sommige lange klimmen gaan we, en zeer zeker IK, als slakken omhoog met een tempo van 4 / 5 km per uur. Maar afdalen doen we als een hazewind met snelheid van 40 / 45 km per uur. Het is goed dat het vlakke wegen zijn, met goed overzicht en dat we een helm op hebben. Daar moet ik trouwens wel even aan wen-nen, zo'n zweetgeval op mijn hoofd. Maar alles went en alles voor de veiligheid. Het weer is vandaag prettig om te fietsen. Af en toe de zon en alleen de wind die ons tegenwerkt. Prima temperatuur. In de grote stad Logrono doen we GROTE boodschappen, want we hebben bijna geen voorraad meer. En eten / drinken is van levensbelang, zeker bij deze reis. In deze plaats komen we ook langs een fiets reparatie win-
kel. Daar bellen we aan en de monteur komt kijken naar ons probleem. Ook hij zegt hetzelfde als zijn collega monteurs; Ander systeem in Neder-land dan hier. SORRY! Maakt niet uit, niet geschoten altijd mis denken we maar. We blijven zoeken naar dat .......Daarna fietsen we slingerend, met behulp van de GPS deze plaats weer uit. Die stuurt ons vervolgens naar het voetgangers pad, waar ook de wandelaars lopen. Dat is een grintpad wat niet echt prettig fietst. Verder lopen er veel wandelaars die voor ons op zij moeten soms. Ook niet handig, voor beiden niet. Som-mige wandelaars lopen relaxed en rustig op hun gemakje, andere wan-delaars strompelen en lopen met van pijn verbeten gezichten. We zien ook verschillende mensen die vannacht "bij ons" geslapen hebben. Die vroege vogels, zeg maar. Ze hebben het ook zwaar, sommige met inge-zwachtelde voeten.......Nee, niets voor ons, geef ons de bike maar. Is ook soms erg zwaar en zeer heftig, maar het schiet tenminste op qua kilometers. Om 12.00 lunchen we in het plaatsje Navarrete. Dat stok-brood vliegt er weer in. We hebben nu 40 km gefietst en nog 40 km te gaan. De campings in Spanje liggen ongeveer 80 km uit elkaar. En dat is mooi gezien het landschap en de energie die het kost. Het gaat erg goed met ons beiden. Naarmate de dag vordert, naarmate de energie bij ons weer opraakt. Paar keer extra van de fiets af om te snoepen en vooral ook te drinken. Om 16.15 komen we aan op de camping. Die ligt bene-den aan de rivier. MET ZWEMBAD.......alleen is het daar nog een beetje te fris voor. Er staan veel vaste caravans en er zijn kleine stukjes gras aan de rand, waar wij zelf een plekje uit mogen zoeken. Vlak bij sanitair gebouw vinden we een mooi en zonnig plekje. Tent opzetten, en alles erin. Lekker even wat drinken en daarna gaat Piet heerlijk koken. Daarna doe ik de afwas en we zijn weer klaar om te gaan douchen. Dan lopen we naar de kantine/restaurant, nemen we een ijsje, wat te drinken. Het is heel rustig op deze camping, zeker een groot verschil met de drukte van afgelopen nacht. Het was vandaag een hele fijne en mooie fietsdag, waarin we hebben genoten van fietsen, zoals een fiets vakantie hoort te zijn. Vandaag 80 km gefietst.

ERG LEUK OM REACTIE'S van "thuis" te lezen. Dat Ton en Trudie ook in Rhodos zitten ( hoe klein is de wereld), dat kleinzoon Janick al weer 6 maanden is, dat er bij de Belasting veel mensen uit moeten, ( had Piet al op Nieuws gelezen).............Wij vinden het erg leuk om te horen hoe het thuis allemaal gaat met iedereen / als er nieuws is natuurlijk. DANKJEWEL he, voor al die reactie's. We kijken er naar uit!

• 26 Mei 2015 - 21:51

Wilma Hoogveld :

Hoi Marianne en Piet,
    Fijn dat deze dag weer goed verlopen is.Ik kan me voorstellen dat je soms de moed verliest.
    Zeker als je wind op kop hebt, en de route erg heuvelachtig is. Van de andere kant zijn jullie geen mensen die zomaar opgeven.
    Een vraagje:wat kookt Piet zoal? De taken zijn mooi verdeeld, jullie zijn goed op elkaar ingespeeld.
    Als Marianne klaar is met haar bezigheden heeft Piet het eten klaar. Goed team!!
    Hou zo vol,en jullie zijn snel in Santiago.
    Groetjes Toon en Wilma

• 27 Mei 2015 - 13:01

Dionne :

Hallo Piet en Marianne, Petje af voor jullie prestatie.Dat doen wij jullie niet na hóór. Nog héél veel succes met jullie tocht. Groetjes van Frans en Dionne.

• 27 Mei 2015 - 13:42

Peter Gloudemans:

Wat een mooie verhalen en ervaringen die jullie meemaken!
    We blijven ze lezen en daarmee de reis volgen, succes met het resterende Spanje deel van de heenreis.

Groetjes,

Peter

• 28 Mei 2015 - 00:28

Rene Ted :

Ola....... Spaans voor hallo maar dat weten jullie natuurlijk !!!!
    Wat een fijne fietsdag was dat ....
    Heerlijk ook om al die verschillende nationalieteiten ...te zien ... Te spreken misschien.
    En fijn he dat je lekker veel kan snoepen en niet aankomt ....maar dat hebben jullie wel nodig he om de bergen over te komen.
    Dat is hier eel anders ik kan echt niet alles eten jammer genoeg.
    Wel heerlijk dat je een prive kok hebt marian!!!!!
    Het weer was vandaag best lekker , en het wordt nog beter dacht ik...

Heel veel lieve groeten en suc6 met het fietsen maar weer!!!!
    Xxxxxxxxxx Rene Ted