Santiago Dag 12 - Reisverslag uit Montignac, Frankrijk van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu Santiago Dag 12 - Reisverslag uit Montignac, Frankrijk van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu

Santiago Dag 12

Blijf op de hoogte en volg Marianne

20 Mei 2015 | Frankrijk, Montignac

Dag 12. Woensdag 20 Mei. St Emilion.
Totaal 1145 KM
Afgelopen nacht beiden als een blok geslapen. Dat is het mooie van het actieve "buitenleven" je word er moe van. Als we op willen staan begint het net te regenen. Ja, wat doen we! Toch eruit om ontbijtspullen en fietsen bij de overkapping te zetten. De waterkoker binnen aangezet en ondertussen de tent opgeruimd. Dan naar de woonkamer, keuken om te ontbijten. De beheerder komt net terug van het dorp en hij heeft brood en 2 croissantjes voor ons meegebracht. Dat komt hij brengen, met 2 stukjes boter en zelfgemaakte jam. Wat een verwennerij zeg! Buiten giet het eruit, maar wij zitten lekker warm en droog aan ontbijt met verse koffie. Wat een luxe! Wat is dit genieten op deze regenachtige ochtend. En ik heb nog meer geluk; mijn fietsbroek is kurkdroog geworden. Ik heb hem in de keuken laten hangen.

Even antwoord op de vraag of er geen hotel of jeugdherberg was op de lange dag. Daar hebben we niet naar geleken, niet maar gezocht. De 2 Nederlandse echtparen die we ontmoet hebben (niet die uit Goirle) heb-ben zelfs beiden een tent en slaapspullen gekocht omdat het overnach-ten in hotels etc er financieel behoorlijk inhakt. Wij zijn beiden van jongs af aan echte kampeerders, en dat voelt nog steeds als erg prettig. We zijn beiden nog steeds heel lenig en flexibel. Kan ook niet anders met 25 S.O.S/Turn/Gymnastiek jaren in ons bloed. We plukken daar nog steeds de vruchten van. Om 08.15 fietsen we van deze gezellige en gastvrije camping af. Ik heb binnen een briefje neergelegd en daarop deze eige-naars BEDANKT voor hun zeer gastvrije zorg. Heb erbij gezet dat wij ook op deze manier voor onze gasten zouden zorgen als we een camping zouden beheren. We zijn nog niet op de juiste route of Piet zegt; mijn band staat slap! Niet helemaal leeg, dus opgepompt en maar kijken hoe-lang die het weer doet. We fietsen naar de juiste weg toe en dat is 2.5 kilometer klimmen. Gisteravond was dit een afdaling, en daar waren we toen erg blij om. Dus nu even aantrappen. Het heeft ook een voordeel, want we worden er lekker warm van. Het landschap blijft heuvelachtig en soms erg pittig in de ochtend. Vanmorgen nog even in het boekje gekeken welke camping we uiterlijk willen pakken, en dat blijkt toch nog 85 km te zijn. Om 09.45 komen we aan in de grote plaats Aubeterre en daar is een bakker op een gezellig pleintje midden in het dorp. Koffie en heerlijke koek uiteraard, GENIETEN. Daarna fietsen we heuvelachtig ver-der en de lucht word grijs en grauw. We gaan het niet droog houden vandaag denken we. En dan ineens komt er een zeer pittige en lange klim.....terwijl we klimmend omhoog fietsen zie ik re een zeer steil weg-getje. Ik dacht meteen, nee he, niet hierin! Zegt Piet in eens; hier re af Marianne! Ik zeg; moeten we hier echt re af! Nee hoor, gewoon recht-door volgen........grapjas! Terwijl we verder klimmen zegt Piet; bovenaan pakken we koffie met koek he! Ik zeg; zullen we die niet bewaren tot vanmiddag, we hebben er net een op! Zegt Piet; Moet jij weten, ik eet de mijne nu op. Ik neem een halve; zeg ik. Zegt Piet; mooi dan heb ik 1.5 koek. ..........waarop ik weer zeg; nee hoor, die is voor mij voor vanmiddag. Na de koffie dalen we heerlijk af naar een dal. En dan begint het te regenen. Schuilen en ook meteen regenjas aangedaan. Als het minder word fietsen we door om kort daarna de regenkleding weer uit te doen. Want het is veel te warm met dat pak aan. En dat herhaalt zich nog een keer. Daarna word het droog en begint de zon weer te schijnen. Uur later weer een rust / drink / snoep moment. We zitten in een over-kapt bushokje, en dan komt er ineens een eenzame fietser aan met een fietskar achter zijn fiets. Hij neemt ook een pauze en komt langs ons zit-ten. Deze man komt uit Veldhoven en heeft 5 maanden vakantie. Hij wil naar Santiago fietsen en dan via Portugal, Frankrijk weer terug naar Nederland. Hij gaat vanavond naar dezelfde camping als wij en we spreken af dat we vanavond even lekker bijkletsen. Een echte gezellige Brabander is het. Piet kijkt zo naar die grote fietskar en zegt; heb jij daar je schoonmoeder in zitten......haha Die man begint te lachen en zegt; dat hebben er al meer gevraagd, maar nee, die neem ik echt niet mee op vakantie! De camping waar we beiden heen fietsen is een "dure" camping, staat er in het boekje. We krijgen wel Pelgrimskorting. Zegt die man; moet ik dan mijn stempelkaart laten zien als bewijs! Zeg ik; nee hoor, als de beheerder jou aan ziet komen met die fietskar, dan gelooft hij wel dat je een echte Pelgrim bent hoor.....haha. We vervolgen ieder dezelfde weg. Alleen gaan wij iets sneller dan hij met de kar achter zijn fiets. Maakt niet uit. Hij heeft een Koga Myata fiets, een flinke fiets-kar erachter, 2 fietstassen aan zijn fiets en nog een stuur tas. Wij zijn benieuwd wat hij allemaal aan spullen bij heeft. Dan een klein uur later komen we aan bij de grote, mooie en iets duurdere camping onderaan in St.Emilion. We krijgen een plek met stroom, aan het water. Tent opzet-ten, eten koken, afwassen, douchen en dan een bakkie koffie met choco-lade / daarna glas fris met Tuc koekjes en pinda's erbij. Wederom genie-ten, zo lekker in het zonnetje. We hebben nog even zitten buurten met de gezellige Brabander uit Veldhoven. Wij hebben nog een hele reis te gaan, maar hij zeker ook met die kar achter zijn fiets! Het was vandaag een heerlijke fietsdag, waarin we weer het nodige vertier hadden. Op de camping heeft Piet trouwens een nieuwe binnenland op zijn fiets gelegd. Er zat een klein gaatje in. We hebben vandaag 85 KM gefietst. Weer op tijd naar bed gegaan.

PS; DANKJEWEL voor alle gezellige lieve reactie's. Wij kijken er elke avond naar uit wie er reageert. SUPER LEUK, elke dag post!

• 20 Mei 2015 - 20:03

Wilhelmien:

Hallo stoere luitjes,

Wederom weer mooie verhalen, wat zijn ze leuk om te lezen.
    En al een nieuwe fietsbroek gekocht Marianne?
    Blijf lekker genieten zoals jullie nu doen en wat leuk al die ontmoetingen onderweg.
    Dit is echt een pelgrimstocht!

Tot het volgende verhaal, groetjes Wilhelmien

• 20 Mei 2015 - 21:06

Wilma Hoogveld :

Hoi Marianne en Piet,
    Nog steeds genieten wij van jullie belevenissen. Vandaag in Tilburg flinke hagelbuien, dan denk ik :hopelijk hebben Marianne en Piet hier geen last van. Als je jullie verhalen leest dan lijkt het net of alles vanzelf gaat.
    Nu nog aan een nieuwe fietsbroek zien te komen, dan is dat probleem ook weer opgelost.
    Groetjes uit de Biest.

• 20 Mei 2015 - 21:21

Gerrit En Dini:

Elke dag zo'n verhaal bedenken, dan opschrijven en dan nog intypen..............Komen jullie nog wel aan fietsen toe?
    Trouwens: gooit Piet zijn banden weg of plakt hij ze nog voor het volgende gaatje?
    We wensen jullie nog meer succes want zo'n dag met regen - droog - regen - droog - regen - droog is ook niet iets om heel de tijd te lachen. Is toch wat zwaarder dan onze driedaagse die we met de club achter de rug hebben. Veel wind tegen en een dag met zeer veel gemiezer.
    We bewonderen jullie en lezen met plezier.

• 20 Mei 2015 - 22:09

Marianne Ketelaars:

He Gerrit en Dini; De dagverslagen BEDENKEN WE NIET, dit is wat we meemaken op de dag.
    Ik schrijf het op een kladblok op onderweg en als Piet gaat koken dan type ik het in.
    En JA we komen zeker aan fietsen en ook nog genieten toe!
    Fijn dat ook jullie met plezier de verslagen lezen.
    Groetjes van ons!

• 20 Mei 2015 - 22:17

Patrick, Desiree, Faye, Lilly En Cody :

Wauw, wat een belevenis! En zo super knap. Lekker genieten van alles en van elkaar. Iedereen die jullie onderweg tegenkomen. Al die koeken!! Hihi. Ik heb vandaag ook weer gefietst op onze vaste fietsdag. Maar na 18 en een beetje kilometers was ik er echt klaar mee! Petje af voor jullie. Ga zo door. Samen kunnen jullie de wereld aan.
    Veel liefs en tot snel. Xx

• 20 Mei 2015 - 23:18

Rene & Ted :

Hoi pelgrims .....

Met de wiffi in frankrijk zit het wel goed, mooie lange verhalen om te lezen ,
    Complimenten hoor .
    En met de kilometers ook ...het gaat geweldig .
    Jammer dat het af en toe regent .... Maar ook dat remt jullie niet af ...
    een troost wij hebben ook regen en wind ......maar ook een zonnetje .
    Maar geen stabiel weer hier .

Ga mijn bedje zo eens opzoeken ....gisteren slecht geslapen ,dat komt ervan als je je niet zoals jullie wat meer inspant !

Doeiiiiiiii xxx xxx Rene Ted

• 21 Mei 2015 - 07:56

Ton En Jetje:

Hoi Piet en Marianne,

Wauw! Wat een rot weer zeg en jullie fietsen gewoon door!
    Gelukkig dat je nu een luxe camping had en lekker in de kamer kon zitten!
    Kun je zulke campings niet iedere keer uitzoeken????
    En jullie hebben inderdaad een ijzeren conditie! Niet te geloven!
    Ik reageer graag op jullie verslagen en blij, dat jullie er ook van genieten.
    Ik vind het ook geweldig, dat jullie iedere dag de energie nog hebben om die verslagen te schrijven, want wordt je kladbriefje niet nat Marianne met heel die regen.
    Hopelijk wordt het nu alleen maar ZON!, want je bent toch al in 't ZONNIGE ZUIDEN!

Lieve groetjes Ton en Jetje

• 21 Mei 2015 - 07:57

Peter Gloudemans:

Hoi Marianne en Piet,

Mooie verhalen om op afstand te kunnen meeleven. Nu al een fantastische prestatie en volgens mij zitten de dagelijkse kilometers inmiddels zo goed in jullie benen dat de rest ook gaat lukken. Jullie hebben er tenslotte al 25% op zitten.

Succes in de Pyreneeën en hopelijk lekker fietsweer vandaag!

Groeten van de Gloudemansjes uit BE

• 21 Mei 2015 - 18:12

Ted :

Hoi Peter

• 21 Mei 2015 - 18:23

Ted :

Hoi Peter , daar ben ik weer ...had wel een zin in getikt maar zag hem niet staan dus twede poging ....
    Weet je dat er nog meer gloudemans Fam . Wonen in BE !!!!

Groeten Ted