Santiago Dag 40 - Reisverslag uit Onesse-et-Laharie, Frankrijk van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu Santiago Dag 40 - Reisverslag uit Onesse-et-Laharie, Frankrijk van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu

Santiago Dag 40

Blijf op de hoogte en volg Marianne

17 Juni 2015 | Frankrijk, Onesse-et-Laharie

Dag 40. Woensdag 17 Juni. Onesse-et-Laharie
Totaal 3300 KM
We hebben afgelopen nacht HEEL GOED geslapen, maar ons humeur krijgt daarna een dieptepunt. Gisteravond hadden we gevraagd of we ontbijt konden krijgen vanochtend, en dat kon. Dus wij komen beneden en de tafel staat gedekt voor 2. We ruimen onze tassen in en gaan zitten om te ontbijten. (we gaan ervan uit dat dit bij de prijs inzit)! Wat staat er op tafel; Broodmandje met 2 stukken stokbrood van gisteren, 2 croissants waarvan de onderkant pikzwart is, koffie in een kannetje met kou-de melk erbij, bakje jam, 4 partjes boter, 2 glazen koude jus de oranje uit een pak.........ziet er smakelijk uit...........NIET DUS! Ik neem een croissant en zie dat de onderkant zwart is dus dat schraap ik eraf. Piet komt er dan achter dat het "oud" brood is, maar we laten ons niet ken-nen en eten ALLES op. Dan gaan we tanden poetsen, tassen verder in-ruimen en vragen we om de rekening; Hij geeft een bon en daar staat een bedrag op van €59.65! Ontbijt zit er dus NIET bij in! (foutje van ons, hadden we natuurlijk van te voren kunnen vragen) gisteravond hebben we ieder een kop koffie met koude melk op, dat zat er ook bij.
Wij zijn beiden van thuis uit netjes opgevoed, dus zonder blikken of blozen geeft Piet 2 briefjes van €50.00 aan die man. We kunnen niet passen en we hebben niet kleiner. En dan begint het; De man zucht en loopt naar een kast en haalt daar een etui uit. Daar blijkt geen wissel-geld in te zitten, dus hij komt weer terug en kijkt nogmaals naar de reke-ning. Loopt weer naar diezelfde kast en herhaalt wat hij net gedaan heeft. Zonder resultaat natuurlijk. Hij vraagt of we echt niet kleiner hebben en ik leg de losse muntjes op de bar en dat blijkt €2.65 te zijn. Niet genoeg natuurlijk. Wederom herhaalt hij het kast / etui ritueel, en komt wederom zonder resultaat terug. Dan vraagt hij of we een betaal-cheque hebben. NEE, hebben we niet! Wij staan ons compleet op te sto-ken en het is goed dat we een strakke fietsbroek aan hebben, anders waren onze broeken ter plekke afgezakt. Dan komt zijn vrouw, en die heeft ineens gepast geld terug. En dan moeten jullie weten dat wij ons bed afgehaald hebben, dat we de wastafel en de wc nog afgedaan heb-ben, dat we ONS afval in een plastic zak hebben gedaan en dat op de fiets mee willen nemen. We hebben "spijt" dat we de sleutel van onze kamer al ingeleverd hebben. Anders was ik nog even terug gegaan om nog even lekker te bouten op de wc, om het wasgoed door de kamer te sm........etc etc. We zijn ZONDER te groeten naar buiten gegaan, ik heb de zak met afval van mijn fiets gehaald en die heb ik letterlijk voor de ingang gezet. ZOEK HET EFFE LEKKER UIT JULLIE, Wij waren al GEEN HOTEL mensen, maar nu zijn we er helemaal van genezen. Wat zijn wij er klaar mee zeg, en de dag moet nog beginnen. Beloofd niet veel goeds vandaag, of de dag kan alleen maar beter worden. Voor de ochtend geld het eerste. We fietsen richting de grote plaats DAX en de route verloopt minimaal heuvelachtig. Piet vraagt onderweg; Zullen we via Lourdes terug fietsen. Ik draai me al fietsend om en roep; NEE, we gaan NAAR HUIS! We zijn een aantal jaren geleden al met de FIETS naar Lourdes geweest, dus 1 keer vind ik wel genoeg. We fietsen vrolijk verder, de zon schijnt en het word steeds vlakker. Zegt Piet op een gegeven mo-ment; Ik denk dat wij straks die bergen wel gaan missen. Ik roep hard; IK ga die NIET missen, kan geen berg meer zien. Pietje houd de humor en de sfeer er wel in op deze "dure" dag! Dan is het koffietijd en komen we aan in de grote plaats DAX. We zoeken eerst de juiste weg en dan komt er een grote Le Clerc winkel waar een koffieshop bij is. Fietsen op slot, stuurtas eraf en naar dat cafe. We bestellen 2 koffie met melk, een stuk taart voor Piet en voor mij een Lion. Het word geserveerd op bord-jes.......Piet zijn gebak met slagroom erbij en mijn lion ligt ook op een bordje met een servet eronder. Dat gaat een lieve duit kosten, zeggen we tegen elkaar. Geen prijslijst op tafel of aan de muur. We eten, drin-ken, geniet van dit lekkers, dan komt de kater; bon van €11.20. JA, we beseffen nu ten volle dat we NIET meer in Spanje maar in Frank-rijk zitten. Maar met betalen zijn we er vanaf zeggen we altijd, dus dat doen we en we zijn weg. We ruimen het afval niet op en de kopjes zet-ten we niet terug op de bar. Hierna volgen we de route slingerend door de drukke en grote plaats DAX. We worden een soort van snelweg opge-stuurd en daar zitten we zo'n 15 km op. Het is de D 947, dat is een gro-tere weg, maar geen snelweg. Maar daar lijkt het wel op........de auto's, vrachtwagens, bussen etc scheuren ons voorbij. Soms rakelings en met flinke zucht van hun snelheid, worden wij op de witte streep gehouden. Er is GEEN strook langs de weg, we fietsen op de witte wegstreep. Dan komt er van de voorkant een auto aan en die word ingehaald door de auto die achter hem zit. Ja, en dan komt hij vol op ons gereden. Hij ziet het nog net en stuurt iets terug, maar veel kanten kan hij / kunnen wij niet op. Daarna zeggen we tegen elkaar; Als hij iets meer naar li, voor ons re had gereden, dan had hij ons beiden VOL gepakt en hadden we het BEIDEN NIET overleeft. Maar ja, dan hadden we samen "boven" verder kunnen fietsen he! Nee, zonder gein, dit is een levens gevaar-lijke weg om op te fietsen. Maar ons ENGELTJE, GELUKSPOPPETJE,en BOEDHA beschermen ons de hele reis al! Wat zijn we blij als we na 15 km eraf kunnen en de echte binnenweg weer op gaan. We zoeken een plek om te lunchen, maar die vinden we niet. Om 12.00 zetten we onze eigen ligstoelen op en dan gaan we in het gras langs de kant lekker een broodje eten. Genietend van de rust en de veilige plek. Wat een ochtend zeg! Na de lunch blijft de weg vlak en fietsen we over de zeer lange en saaie bomen weg. Op de heenreis hadden wij de wind vol in de rug en vlogen we erover heen. En ja, jullie raden het al, nu hebben we de wind op kop en gaan we er sloom over heen. Als iets tegen zit dan valt alles tegen, dus het zij zo. De zon schijnt, het is droog, dus wat zitten we te zeuren. Om 15.00 komen we aan op de camping van vandaag.
Die ligt li van de weg en ziet er rustig uit. Een meisje is het zwembad aan het schoonmaken en volgens het boekje is de camping vanaf afge-lopen Maandag pas open. Het duurt even, maar dan komt de eigena-resse ons helpen. Overnachten kost ons €10.00 en we hebben "invalide" gebouwtje met douche, wastafel, wc ineen tot onze beschikking. Groot, schoon en niet duur, dus dat is de eerste meevaller voor vandaag. We zetten gelijk de tent op in de zon, want die is kletsnat. Dan gaan we zitten en nemen iets te drinken, te snoepen. Daarna lekker douchen en omkleden, en we zijn weer fris en fruitig. Om 17.30 gaat Piet koken, en ik doe daarna de afwas. In de avond nog even naar het restaurant voor een drankje en dan op tijd naar bed. Och ja, tussen al deze shit door hebben we ook nog 75 km gefietst.

• 17 Juni 2015 - 17:59

Wilma Hoogveld :

Hoi Marianne en Piet,
    Wat een dag was het weer,als het in de ochtend al tegen zit, dan heb je vaak de hele dag pech.
    Maar gelukkig hadden jullie wel geluk op de "snelweg ".Lijkt me doodeng als je zo'n auto op je af ziet komen.
    Morgen weer op een vlakke weg fietsen, en dan zijn jullie deze vervelende dag weer snel vergeten.
    Lekker slapen vannacht, en morgen gezond weer op!!
    Groetjes van Toon en Wilma.

• 17 Juni 2015 - 18:35

Harrie En Annelie:

Hallo Piet en Marianne,

GELUKKIG is alles goed afgelopen!
    Geld is niet alles (wel gemakkelijk) het is veel belangrijker dat jullie gezond naar huis komen.

groetjes,

Harrie en Annelie

• 17 Juni 2015 - 18:42

Gerrit En Dini:

Foei, je spullen laten liggen en niet opruimen; de kopjes niet op de bar terug zetten........ en jullie waren nog wel goed opgevoed!? Wees dan maar blij met je beschermengeltje op de D 947.
    Gelukkig komen er nu wat vlakkere kilometers.
    In of bij Bordeaux kun je misschien weer een wijntje pakken op de goede afloop, dan leer je dat drinken tenminste niet af.
    Nog last gehad van je bijensteek op of in je neus?
    Succes met de volgende etappe.

• 17 Juni 2015 - 19:08

Jacke En Yvonne Van Amelsfort:

Hoi Piet en Marianne
    Wat een shit dag vandaag .....morgen beter .
    Ja Frankrijk is duur maar hou er de moed maar in die mensen waren misschien met het verkeerde been uit bed gestapt. Maar hotels in Frankrijk daar is het ontbijt maar karig .
    Succes morgen dat word zeker weer een goede dag,
    Heel veel groetjes en veilige km
    jack en yvonne

• 17 Juni 2015 - 19:13

Wilhelmien:

Ik denk Marianne en Piet dat jullie toch sponsors hadden kunnen werven voordat je aan de fietstocht begon, ha ,ha.
    Ja en soms zit het mee en soms zit het tegen, maar je moet maar zo denken iedere kilometer is dichter bij huis.
    En anders toch maar langs Lourdes om een kaarsje op te steken, zodat alles weer ten gunsten verloopt. Ha, ha.
    Maar jullie kennende gaan jullie deze tegenslag van vandaag weer met opgeheven hoofd tegemoet en laten jullie je er niet onder krijgen, of heb ik het mis?
    En jullie beschermengeltje, Boedha en gelukspoppetje doen gelukkig wel goed hun werk.
    Kom wel heelhuids thuis hoor!
    Wens jullie voor morgen een SUPER LEUKE DAG VOL VOORSPOED TOE, hopelijk is het weer genieten en loopt alles op rolletjes.

Heel veel groetjes, Wilhelmien

• 17 Juni 2015 - 20:48

Gaby:

Hoi Marianne en Piet,

Ik heb (nog) niet alles gelezen maar vind t helemaal top dat jullie 3300km afgelegd hebben ..wat een reis! Daar kunnen jullie wel trots op zijn.Ik doe t jullie niet na..Ik krijg al zadelpijn als ik er aan denk.haha ;-)

liefs Gaby

• 18 Juni 2015 - 07:49

Astrid :

Heej Marianne en Piet! Wat een end al zeg! Heerlijk om jullie verhalen te lezen, je schrijft het allemaal heel levend op Marian het is een genot om zo alles mee te maken met jullie. Maar laat die enge weg maar zitten. Veiligheid voorop!

• 18 Juni 2015 - 14:15

Reneted:

Ha ....... Fietsers.....

Ik schrijf nog wel la douce france ...en hoor nu van jullie allerlei shitverhalen ....
    wat jammer nou!
    Vind frankrijk ondanks dat toch een mooi vakantieland hoor ...sorry.
    Maar wij kunnen er ons wel iets bij voorstellen hoor ...btje liggen ... Klooien met die centen
    en dan ook nog een rot ontbijt!!!!! Niet grappig om de dag te beginnen.
    Maar het allerbelangrijkste ....is toch dat die auto LANGS jullie is gereden ....
    dus toch een HEEL POSITIEF PUNTJE in dit hele verhaal !!!
    Dus hopelijk blijven de positieve dingen de boventoon voeren

Een mooie maar vooral VEILIGE voortzetting van jullie reis!!!
    KUS KUS KUS KUS KUS REne & Ted

• 19 Juni 2015 - 19:25

Mandy:

HET GAAT GOED MET ONS PAP EN MAM,WE HEBBEN NET EVEN
    TELEFONISCH CONTACT GEHAD EN ALLES GAAT GOED ZE HEBBEN
    ALLEEN GEEN INTERNET VANDAAR DAT ER AL 2 DAGEN NIKS OP STAAT.
    JULLIE KRIJGEN ALLEMAAL DE GROETJES XXX

• 19 Juni 2015 - 20:00

Wilhelmien:

O wat fijn Mandy om even dit berichtje te lezen, begon me toch een beetje ongerust te maken.
    Gelukkig hebben jullie telefonisch contact.
    Wens ze toch veel veilige kilometers.

• 19 Juni 2015 - 20:01

Gerrit En Dini:

We verwachtten dit al maar het was toch zeer attent van Mandy om dit even op deze pagina te zetten.
    WE zullen doorgaan.......................

• 19 Juni 2015 - 21:11

Hennie 't Lam:

Hoi Marianne en Piet.

Nog steeds goed bezig jullie, ik snap niet hoe jullie het doen!
    Ik ben vorige week ook een stuk wezen fietsen, zo'n 70 kilometer, en heb 3 dagen zadelpijn gehad!
    Maar ja, niks gewend hé.
    Veel succes nog....Hennie

• 19 Juni 2015 - 23:55

Ton En Harriette:

Hoi Mandy
    Inderdaad bedankt om te laten weten, dat het goed gaat, want je weet maar nooit"
    En Marianne als je in een hotel slaapt hoef je niet op te ruimen, daar betaal je dan voor!
    En dat vinden wij het fijne ervan,
    Wij zijn en blijven wel hotelmensen, maar zoals jij altijd zegt Marianne ieder zijn ding!,
    Maar de prijzen van Frankrijk kun je wel vergelijken met Nederland, want ga eens op het terras zitten ??
    Moet je maar eens aan Ad en Bea vragen??
    Maar wel heel gezellig.
    Wij wensen jullie nog veel FIETSPLEZIER en wij gaan morgen lekker FEESTEN

Groetjes Ton en Jetje

• 21 Juni 2015 - 09:41

Tedrene :

Hoi mandy ...had je bericht niet gelezen ....maakte ons ook wat zorgen ..en heb desiree nog ge-appt ... wilde jou niet ( meer ) ongerust maken .

Groetjes xx ReneTed