Santiago Dag 39 - Reisverslag uit Carresse-Cassaber, Frankrijk van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu Santiago Dag 39 - Reisverslag uit Carresse-Cassaber, Frankrijk van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu

Santiago Dag 39

Blijf op de hoogte en volg Marianne

16 Juni 2015 | Frankrijk, Carresse-Cassaber

Dag 39. Dinsdag 16 Juni. Carresse Totaal 3225 KM
Afgelopen nacht hebben we GOED geslapen. We hebben gisteravond ALLE berichtjes nog gelezen die jullie verstuurd hebben. DANKJEWEL voor al die oppeppers, het doet me goed te weten dat jullie meereizen, en op deze manier betrokken zijn met ons. Ik voel me weer fris en frui-tig, dus dat laatste stukje Pyreneeën over, dat moet ook lukken. Volgens de route beschrijving in het boekje is het nog 5 km klimmen naar de top van de Alto Ibaneta op 1057 M. Dat word een fluitje van een cent...haha
JA, ik kan weer lachen, ik heb er weer zin in op deze nieuwe dag.

We staan om 06.30 op en we fietsen een half uur later de camping af. Het is droog, maar daar is alles dan ook mee gezegd. Na 2 km komen we langs een soort van eetcafe en dat zit vol met wandelaars. Wij gaan ook naar binnen en we nemen daar koffie met ontbijt. HEERLIJK! Een half uur later fietsen we richting de top van de LAATSTE SPAANSE berg.
Onderweg begint het te regenen dat het giet......dus regenpak aan. Om klokslag 08.00 staan we bovenop de top en zien we het kapelletje waar we op de heenreis ook gestaan hebben. We doen onze helm op, reflectie hesje aan, lichten van de fiets aan en dan zijn we klaar voor de afdaling van zeker 25 kilometer...jammer dat het regent! We dalen, we dalen nog meer, het blijft maar afdalen. Onderweg moeten we 3 keer stoppen, om-dat we kramp in de handen krijgen van het pompend remmen. Afdalend draai ik me om naar achteren en roep tegen Piet; Love You. Waarop Piet nuchter antwoord; Doorfietsen!!!!! Naarmate we de afdalende weg ver-volgen zeggen we meerdere keren onderweg tegen elkaar; Dat we dit hele traject op de heenreis in 1 ruk gefietst hebben, ZONDER af te stap-pen onderweg, dat is toch niet te geloven he! (1x gestopt om regenpak aan te doen) Onderweg komen er 2 fietsers met racefiets en ZONDER bepakking naar boven geklommen, en die hebben het zwaar. Wij fietsen afdalend een plaats door en dat stuk weg loopt echt SUPER STEIL naar beneden, wat wij dus ook beklommen hebben. Dit is echt kicken, dit is genieten, al zijn we kletsnat van de regen, het deert ons niet. Na 25 km afdalen komen we aan in de grote plaats St Jean Pied de Port. Het is daar wederom erg druk. We zien gelijk een Carrefour winkel en daar gaan we GROTE boodschappen doen. We hebben echt niets meer om te eten, drinken, snoepen. Daarna zoeken we een bank met tafel en gaan we een broodje eten. Op dit moment is het droog. We fietsen daarna verder en het begint weer te regenen. Jammer, maar helaas. De route volgt over vooral afdalende wegen. Om 11.45 komen we langs een res-taurant en dat is open. Er is een overkapping bij en daar hangen we onze regenpakken op en daarna vlug naar binnen. Het is er druk met wandelaars. Wij gaan hier lekker lunchen; Omelet met ham - kaas, en koffie erbij. GENIETEN! Om 12.45 doen we regenpak weer aan........koud en nat, en fietsen we verder. En daar is ie dan; De ZEER STEILE klim, die ik nog van de heenreis in mijn gedachten had. We fietsen er naar toe, kleinste blad en we gaan rustig aan de klim in. En uiteraard komen we boven, nog steeds geen berg / geen klim te hoog voor ons. Het blijft regenen, het gaat zelfs gieten, het valt er met bakken uit. En wij fietsen gewoon door, want we zijn toch al nat. Geen wind vandaag, maar de hele dag regen, regen. Het gaat voorspoedig vandaag. Ik ben weer, zo-als Piet wel eens zegt; een Goirlese klimgeit. Na een uurtje stoppen we bij een overkapt stukje en daar eten we ons brood op wat we nog in de tas hebben. Drinken erbij en we kunnen weer verder. Ik geniet intens, ondanks dat het regent, van de mooie omgeving hier in Frankrijk. De bergen zijn weg, het is heuvelachtig en mooi om te fietsen. We gaan vandaag NIET IN ONS TENTJE op de camping slapen, want dat is hele-maal nat, klam en koud. We zoeken een Auberge, hostel of hotel om te overnachten. In de grote plaats Villafrance komen we een "oude beken-de" tegen. De Engelsman met de kinderwagen, waar zijn vrouw in ligt niet dus..... die was gehemeld, zoals hij zei. Even met die man staan te kletsen en daarna weer verder. Hij heeft nog een lange weg te gaan met die wagen. Jeetje, wat wij vandaag afgedaald hebben dat zal hij toch allemaal nog moeten klimmen. Ja, wij hebben vandaag gigantisch veel afdalende kilometers gehad. Mocht ook wel he, na die klimdag van gis-teren. Kon geen klim meer zien. Vanochtend dachten we ook nog, toen we boven op de berg stonden, na een half uur klimmen; Hadden we er dit gisteren niet gewoon achteraan kunnen doen. Ik zeg volmondig; NEE mijn accu was helemaal leeg gisteren. Om 14.30 kijken we even op de kaart waar we kunnen overnachten. We hebben op korte afstand nog 4 mogelijkheden. We besluiten bij de 1e gelijk te vragen wat het kost en of het kan. Om 15.00 komen we aan in de plaats Caresse en zien we gelijk het Hotel liggen waar we evt kunnen overnachten. Piet informeert en een twee persoons kamer kost €40.00. We doen het, het regent nog steeds en we zijn er klaar mee voor vandaag. De fietsen gaan in de ga-rage en we nemen wat tassen mee naar boven waar spullen inzitten die we nodig hebben. Dan lopen we naar boven naar kamer 9, dat is een ruime kamer, met eigen badkamer en LIGBAD! We nemen onze schone kleren etc uit de tas en we gaan gelijk het ligbad in. Jeetje, dat is genie-ten, dat is lang geleden dat wij in een ligbad hebben gelegen. Thuis zijn wij beiden ook meer van het badderen, als van het douchen. Een prima keus om op deze regenachtige dag te kiezen voor een binnen plek. Piet gaat koken om 17.30 en we eten tomatensoep, aardappeltjes met bief en groente. Vanavond pakken we nog wel een ijsje bij de bar en koffie. Het was vandaag, ondanks dat het de hele dag geregend heeft, een TOFFE DAG! We hebben 90 km gefietst, vooral afdalend! PS: Voor van-daag was er de hele dag regen voorspelt. Als de weersverwachting klopt dan krijgen we de komende dagen weer prima temperatuur en vooral ook weer de zon.

• 16 Juni 2015 - 19:51

Tedrene :

Bonjour..... Cava? Bien...?!
    Een lekker dagje ...lees ik dat echt!!!! Met de hele dag REGEN!!!!!M
    Maar zoals je schrijft ..jullie waren toch al nat .... En dan kan je stoppen of ...DOORGAAN
    en dat is wat jullie doen.
    Maar de hoge top is weer gehaald ...met als toetje de afdaling ....die met een zonnetje
    nog mooier was geweest.
    Fijn om te horen dat je weer opgeknapt bent en weer aan het genieten bent met jou PIETJE
    En ja ..... Heerlijk fietsen in la douce france nu ...... Ook mooi.
    Goirle is ook mooi maar minder avontuurlijk toch .
    Het weer is redelijk ...wat frisjes ....en morgenmiddag regen dacht ik .

Dat was het van onze kant ....... Groeten en xxx xxx Rene Ted

• 16 Juni 2015 - 20:26

Wilhelmien:

Zo stoere luitjes,

Deze dag nemen ze je niet meer af Marianne! Fijn dat het zo goed is verlopen en nog meer dat JIJ hebt genoten, want na zo'n dag als gisteren had ik echt met je te doen.
    Ik voelde wat jij die dag hebt gevoeld en dan die foto erbij...... Die onderstreepte nog eens hoe het was.
    Maar jullie zijn voor mij nog steeds kanjers en intussen de grens gepasseerd weer een stukje dichter bij jullie mooie Goirle waar jullie kids en kleinkinderen wachten.
    Dus ga lekker door op dit niveau dan komt het zeker in orde.
    En vandaag als beloning een lekker ligbad dit kan zo fijn zijn, is het niet?
    Hopelijk morgen weer zo'n dag en dan met iets minder slecht weer, we sturen gewoon wat beter weer jullie kant op, lijkt me een goed idee.
    Toi,toi ,toi voor morgen en tot het volgende berichtje, groetjes en een dikke knuffel die jullie dubbel en dwars verdienen hoor! Groetjes Wilhelmien

• 16 Juni 2015 - 21:00

Peter Gloudemans:

Tjonge jongen, wat een mooie belevenissen om te lezen!

Leuk dat jullie er samen zo basic van kunnen genieten, dat zouden Astrid en ik ook kunnen, alleen zeker niet zoveel en zo ver fietsen als jullie doen. Werkelijk ongelooflijk wat jullie presteren, al ruim 2/3 achter de rug.

Kan me voorstellen dat je nu elke dag meer geniet van elke afdaling die je op de heenweg heb overwonnen. Die paar klimpartijen die je nog tegenkomt richting onze zeespiegelniveau landje zijn dan piece of cake lijkt mij.

Geniet en fiets lekker samen verder, wij leven op afstand met jullie mee.

Groetjes

Astrid en Peter

• 16 Juni 2015 - 22:26

Wilma Hoogveld :

Hoi Marianne en Piet,
    Wat een doorzetters zijn jullie.Het is inderdaad wel zo :nat is nat. Je kunt moeilijk wachten tot het eens droog wordt. Maar wat zullen jullie hebben genoten van dat heerlijk warme ligbad, dat hadden jullie ook wel verdiend!!Nu zijn de bergen dan toch echt voorbij, vanaf nu zijn het heuvels. Kunnen ook pittig zijn, maar uiteindelijk wordt de weg vlakker. Morgen weer genieten van een fijne fietsdag, voor nu weer groetjes uit de Biest.