Santiago Dag 19 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu Santiago Dag 19 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu

Santiago Dag 19

Door:

Blijf op de hoogte en volg Marianne

27 Mei 2015 | Spanje, Burgos

Dag 19. Woensdag 27 Mei. Burgos.
Totaal 1785 KM
We hebben afgelopen nacht alleen op deze camping geslapen. Er staan genoeg stacaravans, maar we hebben helemaal niemand gezien giste-ren, behalve de beheerder van de Camping. Het hele sanitair gebouw is voor ons alleen....wat een luxe. Om 07.00 steekt Piet zijn hoofd buiten de tent en zegt; Goedemorgen allemaal.....geen kip, hond, mens te zien, maar dat maakt niet uit, een vrolijk begin van de dag. Het is niet koud, maar wel heel erg bewolkt. Hopelijk gaat het niet regenen vandaag. We gaan, nadat we de tent etc opgeruimd hebben, binnen ontbijten. Er is toch niemand. Als we om 08.00 de camping af willen fietsen is de poort nog dicht. Geen probleem voor ons, we kunnen langs het hek af. We fietsen steil naar boven, waar we gistermiddag afgedaald zijn. Want de camping ligt in het dal, aan de rivier. Na een paar fikse klimmetjes tot 7% komen we aan in de grote plaats San Domingo. De grote supermarkt daar is niet open...en het is al 09.30 .....bijna middag voor ons. We heb-ben nu 20 km gefietst, het is tijd voor een bakkie, zonder koek! Daarna vervolgen we de route door een golvend landschap. Prachtig om op deze mooie Woensdagmorgen door heen te fietsen op dit tijdstip. Ook hier lijken we alleen op de wereld te zijn. Tijdens de afdalingen is het erg koud, en als we omhoog klimmen is het weer te warm......met windjack aan. Rond een uur of 11.00 steekt de wind weer op en die heb-ben we heerlijk in de rug. Mooi, dat is een meevaller vandaag. Zo rond het middaguur krijg IK een DIP! Even zitten, even uitrusten boven aan de klim en vooral ook even iets eten en drinken. Daarna gaat het weer goed gelukkig. Dan stuurt de GPS ons de "snelweg" op. Het is een 80 kilometer weg, soort van "Bosscheweg" maar dan zonder fietspad er-langs. Dus wij fietsen op een kleine vluchtstrook op die weg, en de vrachtwagens scheuren met 80 kilometer per uur langs ons heen.......er hoeft maar een chauffeur in te doezelen of niet op te letten, en wij red-den het niet! Maar even niet over nadenken, maar zelf goed opletten. Dan krijgen we op diezelfde weg ook nog een klim van 3 km met 6% stijging, en dan word het helemaal gevaarlijk. Ik ga op sommige stukken met 3/4 km per uur omhoog en dan nog scheuren ze langs, of ik er niet fiets. LEVENSGEVAARLIJK, een ander woord kan ik er niet voor verzin-nen. Als de klim voorbij is dan word het rustiger op de weg en wennen wij er aan. We zitten 44 km op deze weg, en als we de wind vol mee krijgen gaan ook wij scheuren langs de zijkant met 20/24 km per uur. Verstand op nul en gewoon goed opletten. Hopelijk doen al die chauf-feurs die ons inhalen dat ook. Vele kilometers later moeten we van deze weg af en gaan we binnendoor. Na al die kilometers bijna vlak en voor-spoedig gefietst te hebben, kunnen we nu even echt werken. We krijgen een klim van 700 meter tegen 14%. Jeetje, wat een inspanning. Maar ook deze klim redden we tot boven, en daar is het even drinken en bij-komen. Nog een kleine 10 kilometer en dan komen we aan bij de grote plaats Burgos. Hier ligt onze camping langs de route van vandaag, zo'n 2 kilometer van Burgos af. Op deze camping hebben we 10 jaar geleden ook gestaan. We herkennen veel dingen hier. Leuk om terug te zijn op deze gezellige en zeer drukke camping. Er staan heel veel campers en caravans, met heel veel Nederlanders. Ik ga meteen douchen en de was doen, dan kan alles nog drogen. Piet doet daarna hetzelfde. Dan tent opzetten en Piet maakt vast een heerlijk soepje......uit een pakje hoor, want een blik is te zwaar in de tas. Wat we verder zoal eten; veel pasta (spaghetti, tagliatelle met zalm en groente erin) gebakken aardap-peltjes, stukje vlees, blikgroente, gewone aardappelen, een diepvries maaltijd waar aard,groente,vlees inzitten ( soort wokgerechten), frietje als ze dat hebben op de camping, lekker gezond stokbroodje etc etc. Minder gezond dan thuis, maar dat kan niet anders als je maar 1 gas brandertje bijhebt. En soms eten we op de camping als ze iets hebben. Na het eten ga ik afwassen en Piet ruimt de tent in. Dan drinken we koffie bij ons tentje en ga ik even zitten lezen. Vervolgens gaan we naar de kantine waar we een glas fris drinken en waar we via WIFI dit verslag weer door kunnen sturen. Het is een drukte van belang hier op deze camping. Genoeg mensen om ons heen, vergeleken met afgelopen nacht. En zo heeft iedere dag, iedere camping wel iets. Dat is het mooie van dit vrije leven en deze onvoorspelbare fietstocht. Dat maakt het speciaal, dat maakt dat we beiden genieten van alles wat er zoal op de dag op ons af komt. We hebben vandaag 90 km gefietst. Het was een mooie en gezellige fietsdag. In de middag volop zon gehad, en de weersvoorspellingen zijn goed. Boffen!

• 27 Mei 2015 - 20:40

Mandy:

Hoi pap en mam
    Al die gevaarlijke capriolen hoef ik eigenlijk niet te lezen hoor
    Vind het zo al eng genoeg jullie daar met zn 2 e heeeel ver weg.
    Maar dit is jullie droom en daar kunnen wij alleen maar heel veel respect
    Voor hebben.
    Geniet lekker van alles om jullie heen en vooral
    Van elkaar en we spreken elkaar snel weer
    Dikke kus en knuffel van ons 5 e xxx

• 27 Mei 2015 - 21:01

Wilhelmien:

Hallo Piet en Marianne,

Wat zijn de verhalen leuk om te lezen, soms zie je het helemaal voor je, zoals jullie op die grote weg fietsen en dan die auto's die langs julie scheuren. Maar lieve luitjes wel heelhuids terug komen hoor! Maar wat zijn jullie al ver op weg, nog een aantal dagen dan komt het eindpunt in zicht. Knap hoor!
    Hoop dat alles zo voorspoedig blijft gaan en kijk uit naar het volgende verhaal.
    Hier alles rustig, redelijk weer en kan mijn vakantie af gaan tellen, nog een paar dagen dan zit het er al weer op.

Heel veel succes en blijf genieten, groetjes Wilhelmien

• 28 Mei 2015 - 08:51

Ton En Jetje:

Hoi Piet en Marianne,
    Kan me voorstellen, dat Mandy en de rest hun hart vasthouden!
    Ik krijg het ook Spaans benauwd als ik dikwijls jullie verhalen lees
    Nu ben ik dus wel eerder bang(heb je wel gehoord in de VOGELROCK), maar vind het wel gevaarlijk en eigenlijk is er niks aan om langs zo'n autoweg te fietsen toch?
    Maar je zult misschien niet anders kunnen?
    Wij zijn in iedere geval blij, dat het jullie al zo ver zijn?
    En Marianne op tijd eten he!, want je hebt heel wat energie nodig!
    Heeeeeel veel succes!
    Ik(Jet dus Ton moet hard werken dus ) heb gisteren met onze Hans naar de Biest gewandeld en daar lekker op 't terras gezeten
    Jammer genoeg drinken en eten wij er meer aan, dan dat we 't eraf lopen fietsen, maar wat jullie doen vinden wij wel teveel van het goeie!
    Blijven jullie goed opletten en neem een paar dagen rust voor jullie terug fietsen?
    Je kunt ook langzamer terug fietsen of met de trein ?
    Maar dat is niet jullie plan?

Lieve groetjes weer van ons

• 28 Mei 2015 - 12:43

Luuk:

Lieve oma en opa
    Ik mis jullie heel erg en wil je een kado'tje mee nemen.
    Xxx luuk

• 28 Mei 2015 - 12:49

Nick:

Lieve opa en oma ik mis julie
    Heel erg ik heb zaterdag een
    Toernooi en daarna barberqueen
    En dan gaan wij tegen ouders
    Voetbalen

• 28 Mei 2015 - 23:22

Rene Ted:

Hallooooooooo!!!!!!!!
    Niet al te gevaarlijk doen hoor ......
    Maar jullie zijn niet zo snel bang als IK (Ted)
    En wat een mooie foto.s ..... Prachtig ,we kunnen ons voorstellen dat jullie genieten.
    En ook van al die verschillende plaatsen ..campings ....is ook altijd gezellig om over te
    Wandelen he !!!
    Ik schrijf mijn stukjes (ook namens Rene ) op de bank , bij de tv .. Bakje pindas erbij
    ...niks afvallen dus !
    Maar we hebben vanavond hebben rene wel een stukje gelopen
    En gisteren ben ik met Jasper foto,s gaan maken in weelde in een oud leegstaand
    Huis ...urbanfoto,s noemen ze dat ! ( eigen foto,s van ouwe zooi)
    Spannend hoor ..... Maar de deur stond open ...ze kunnen ons wegsturen zei jasper ...
    Het weer is best oke hier en het beloofd nog beter te worden!
    Nog veel fiets en ander plezier!!! En DIKKE KUSSEN XXXXXX rene ted