Santiago Dag 13 - Reisverslag uit Moustey, Frankrijk van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu Santiago Dag 13 - Reisverslag uit Moustey, Frankrijk van Marianne ketelaars - WaarBenJij.nu

Santiago Dag 13

Blijf op de hoogte en volg Marianne

21 Mei 2015 | Frankrijk, Moustey

Dag 13. Donderdag 21 Mei. Moustey
Totaal 1240 KM
Gisteravond hadden wij nog een probleem met onze tent. Een stok was al zwak, en dat zwakke stuk brak nu verder af. We hebben toen 1 stukje van de stok eruit gehaald en toen de tent weer opgezet. We zijn al da-gen op zoek naar een nieuw stuk stok, maar niet te vinden. Onze over-buurman heeft een gereedschapskist bij en daar zit een tang in. Met die tang en een stanleymes hebben we toen het kapotte stukje van de stok gehaald. De andere Santiago fietser met de fietskar hielp ook mee, en we zijn er zo, al kletsend en wat drinken erbij, een uurtje mee bezig ge-weest. Niet met die stok, maar met kletsen, lachen, gieren en bijna brul-len. Ongelooflijk, we lagen helemaal dubbel van het lachen. De over-buurvrouw kwam er ook bij zitten, het was KEI-GEZELLIG. Ja, hoe het begon,...........de man van de fietskar zei tegen ons; Je moet wel een goed huwelijk hebben, wil je aan zo'n fietstocht beginnen. Jullie hebben het nu al 1145 KM met elkaar uitgehouden. Mijn verkeringstijd was gran-dioos, maar mijn huwelijk was zo over. Maar ja, met mijn schoonmoeder in de kar, red ik me ook wel........en van dat soort gein was het de hele avond. Hij kletste en vertelde aan 1 stuk door. Ik zei tegen hem; Mijn man heeft ook ontzettend veel humor, maar dat is niets vergeleken bij die kletspraat van jou.....jij spant de kroon. Hij had trouwens een grote stoel, een groot gastel, grote gasfles, pannen, gereedschap, etc in die fietskar liggen. Die kar alleen weegt al ruim 35 kilo, jeetje, wat een gezeul. Maar goed, dit was over gisteravond.

Vannacht goed geslapen en op tijd weer op. Ik denk dat we een uurtje gefietst hadden, en dan word de achterband van Piet weer slapper. Gisteravond heeft hij de binnenband gemaakt en nu dus weer een klein gaatje erin. Piet pompt de band op om te kijken of het nog gaat, maar nee, even later weer slap. Er zit niets anders op dan de binnenband te wisselen. En dan gaat het MIS,,,,,,......want de plek waar wij die binnen-band wisselen is de verkeerde plek. Langs de weg, in het gras de fiets op zijn kop gezet, remblok los..........en dan valt er een revetje van de remblok in het gras........daar vraag je om he, als je op zo'n plek je band wisselt. Wij zoeken natuurlijk, met bril op zelfs, maar helaas, niet meer gevonden. Piet heeft ondertussen de band gewisseld en ik blijf zoeken naar een "speld in een hooiberg". Wat nu! We kennen elkaar onderhand goed genoeg om op dat moment NIETS tegen elkaar te zeggen. We zit-ten beiden fout hierin, en we schieten er niets mee op om daar elkaar dan de schuld van te geven. We denken na, en vinden een oplossing. Tape en Tyre-rap eraan gedaan, en de remblok zit weer goed vast. Probleem voor nu even opgelost, maar we moeten wel op zoek naar een fietswinkel. Even later stopt er een Franse auto langs de kant met een oudere man erin en die vraagt of wij een probleem hebben! Hij spreekt goed Engels, dus begrijpt meteen wat het probleem is. Hij heeft geen revetje in de auto liggen, maar wijst ons wel de weg naar een fietsen-winkel in een dorp 20 km verder. Daar zijn we toen "snel" heen gefietst, want de winkels gaan in Frankrijk om 12.00 dicht tot 14.00. En het is al 10.30 op dit moment. Om klokslag 12.00 staan we voor de winkel en die is nog net open. Helaas, die man kon ons ook niet helpen, want het rem-systeem in Frankrijk is anders dan het systeem in Nederland. Dan maar verder zoeken. We gaan eerst lunchen, want we hebben er honger van gekregen. In de middag veel door bossen heen gefietst en uiteindelijk komen we bij een mooie camping aan met keuken, grote eetzaal, gratis koffie / thee, heerlijk warme douche, schoon toilet ..............de dag is weer goed. We hebben onderweg nog boodschappen gedaan in een grote supermarkt, maar daar hadden ze GEEN fietsbroek. Ook niet bij de fietsenwinkel trouwens. Dus MIJN probleem is ook nog niet op gelost. Met de tentstok erbij, hebben we nu dus 3 problemen! Maar het komt allemaal goed, daar zijn we van overtuigt. Ik was mijn broek iedere avond en nu hangt hij in de volle zon te drogen. De tent staat alweer op een mooi plekje, en wij zitten buiten in de zon aan de koffie met een koekske. GENIETEN TOCH. Vandaag dus een dag met een "ongelukje" wat natuurlijk niet had gehoeven als we de band op een vlak stuk weg / stoep hadden gewisseld. De weg en de wind, waren ons vandaag goed gezind! Och ja, we hebben ook nog 95 km tussen dit alles door gefietst.

• 21 Mei 2015 - 19:23

Mandy:

Ooh ooh dat was een ... dag zeg,maar wel fijn dat jullie dan zo nuchter zijn en gewoon een oplossing zoeken en dan weer vrolijk doorgaan. Trots op jullie bijde en wat gaan jullie hard zeg al over de helft en nog niet eens 2 weken weg,super gaat dat.
    We houden van jullie
    Dikke kus van ons

• 21 Mei 2015 - 21:18

Wilma Hoogveld :

Zo wat een dag zeg!!Jullie beleven wel allerlei avonturen,niet altijd even leuk, maar jullie houden de moed er wel in. Ook nog creatief met oplossingen,ja dan kom je heel ver.
    We zijn nu al benieuwd naar de verhalen van morgen. Groetjes Toon en Wilma.

• 21 Mei 2015 - 23:05

Gerrit:

Ik denk dat ik nog wel een revetje heb maar jullie hebben zo'n voorsprong.............................

• 22 Mei 2015 - 10:49

Corry Verstijnen:

Hoi Marianne ,
    En Piet natuurlijk,
    Wat een problemen maar koop gewoon een nieuwe fiets, zag net dat het vakantiegeld overgemaakt was, ha ha ha.
    Maar petje af
    Groetje Corry

• 22 Mei 2015 - 10:59

Wilhelmien:

Marianne en Piet,

Wij zullen eens een kaarsje voor jullie op gaan steken, want zo te lezen hebben de pelgrims dit hard nodig!
    Maar goed dat julie je niet klein laten krijgen door tegenslag.
    Succes voor de komende dagen en hopelijk verlopen ze voorspoedig.

Groetjes en toi,toi, toi. Wilhelmien

• 22 Mei 2015 - 22:41

Ted Rene:

Tjonge tjonge wat een revetje toch kan doen he ....( hier zijn revetjes genoeg ...en misschien ook nog wel tentstokken ,Rene heeft van ALLES )
    En een slappe band ook nog ....
    Maar wel lachen gieren brullen ...... Wat heerlijk toch !!!!
    En GEWOON DOORGAAN!!!!!!!!!geweldig hoor.

Hoop voor jullie dat de ongemakken nu voorbij zijn en jullie weer lekker verder kunnen fietsen .
    Met zon ... Mooie franse zonnebloemen etc ...en heerlijke franse koeken om van te genieten

Nog even een mededeling onze kleinzoon is 6 maanden nu (21 mei ) en Nog steeds
    Een vrolijke schat !!!!!
    Feest maandag bij willy .....!!!

Suc6 verder ....veel plezier ...xxxxxx

Rene Ted